Wellicht ken je de filmklassieker ‘Groundhog Day’. De film gaat over de weerman Phil die op ‘bosmarmottendag’ – en dat bestaat echt in de V.S. en is daar een feestdag – moet gaan kijken of de bosmarmot al het einde van de winter voorspelt.
Phil baalt van deze taak en is behoorlijk chagrijnig dat hij zoiets onnozels moet gaan doen. In plaats van een andere keuze te maken, neemt hij die negatieve emoties mee op weg naar zijn taak.
Maar daarna gebeurt er iets vreemds. In de film beleeft hij dezelfde dag steeds opnieuw.
Phil zit nu in een loop. Elke dag om 6 uur ’s ochtends start de dag exact zoals de vorige dag. Er lijkt geen vooruitgang te zijn.
Phil heeft het idee dat zijn leven een hele vreemde wending heeft genomen. Wat hij ook doet, elke dag is hetzelfde. Er verandert niets.
Phil besluit daarom anderen er vragen over te stellen. Zo spreekt hij Ralph en hij vraagt hem:
‘What would you do if you were stuck in one place and every day was exactly the same, and nothing that you did mattered?’
Ralph antwoordt dan: ‘That about sums it up for me.’
Ok, dus ook anderen hebben het idee dat ze niet vooruit komen, elke dag is hetzelfde.
Tegen het einde van de film komt de verlossing. Hij ontdekt dat als hij de liefde erkent voor Rita, een journalist, het hem lukt uit ‘de loop’ te komen.
Deze actie verandert het leven van Phil. Er komt weer beweging in zijn leven en de dagen zijn niet meer hetzelfde. Hij voelt weer voldoening.
Phil: ‘Something is… different.’ Rita: ‘Good or bad?’ Phil: ‘Anything different is good.’
Bij veel ondernemers zit het bedrijf wellicht ook ’in een loop’, nietwaar? Ze proberen er zelf aan te sleutelen, maar het werkt niet. Ze hebben geen idee waar te beginnen.
Elke dag is hetzelfde, er is geen voortuitgang. Maar liever blijven ze vastzitten dan een nieuw pad op te gaan en te investeren in verandering. De worsteling van niet voortuitkomen voelt comfortabel.
Maar wat heeft prioriteit? Welke stap eerst?
Alles start met visie. Mogelijk denk je dat dat alleen voor grote bedrijven geldt.
De grootste reden dat zelfstandige professionals elke dag weer bosmarmottendag beleven is gebrek aan visie, fundament en strategie.
Hoe kan je nou vooruit komen als je niet weet waar je heen wilt gaan? Het enige dat je misschien weet is dat je klanten zoekt en meer wilt verdienen.
Maar wat wil je creëren? Welk verschil wil je maken? En welke waarde ga je leveren?
De verleiding van de korte termijn succes drugs…dat is waar je in trapt.
Ach dat ene shot, het zou kunnen helpen…
Weer een losse flodder erbij in je bedrijf, alsof je het nog niet druk genoeg hebt.
Wat is het deze keer? Leren vloggen? Een programma over Instagram? Of hoe je moet posten op Facebook?
Gebrek aan visie, fundament en strategie, daar is helaas geen shot tegen opgewassen. Het kost je alleen tijd, geld en energie. Je verliest richting, focus en er is geen structuur in je bedrijf.
Pas als je verliefd wordt op duurzame winstgevendheid vanuit purpose en erkent dat dat jou succes, voldoening en vrijheid gaat geven, verandert jouw bedrijf in het vehikel dat jouw leven ondersteunt.
Als je liever zelf blijft doormodderen en geen hulp inroept blijf je hangen in kijken of de bosmarmot al het einde van je bedrijf voorspelt.
Hou van jezelf!
XXX Petra